Visar inlägg med etikett cv. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett cv. Visa alla inlägg

söndag 6 mars 2011

Sök sommarjobb nu

Så sa de på radion i morse. Bra tips! Men passa på att vässa dina kunskaper inom personlig marknadsföring först. Glöm inte att fundera över ditt erbjudande innan du sätter i gång.

Be dina föräldrar att sponsra din process. Du kanske vill lära mer via böcker, föreläsningar eller coachning? Eller kanske ta hjälp att spela in en presentationsfilm? Satsa ordentligt nu så kommer du att få igen det mångfalt sen. BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

onsdag 23 februari 2011

CV-coachning

Under dagens cv-coachning, som alltid handlar mycket om kommunikation, kom det intressanta ämnet upp angående vilken skillnad det är att säga en sak och att skriva samma sak.

Det som i skrift kan få kuf-varningslampan att börja blinka kan i tal förmedla självkännedom och mänsklighet.

Lärdomen är att alltid överväga när och på vilket sätt varje informationsbit presenteras bäst. BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

onsdag 20 januari 2010

Grattis-boken hett eftertraktad

Jag är oerhört glad att intresset för "Grattis! Jobbet är ditt" är så stort. Och ännu har den ju inte kommit ut. Internetbokhandlarna har börjat tjata och undrar om den inte kommer snart. Men nu är det inte många dagar kvar. 28 januari är det sagt.

Blir oerhört spännande när de första recensionerna kommer också. Men det viktigaste för mig är att den som läser känner att man har fått med sig någonting värdefullt. Jag är nöjd bara läsaren känner att han eller hon kan göra någonting bättre. Har fått en insikt. Eller känner att det finns sätt att öka chanserna att få det där hett eftertraktade jobbet. Sen tror jag faktiskt att många kommer att få fler än en insikt.

onsdag 13 januari 2010

Grattis! Jobbet är ditt

Den 6 mars 2009 skrev jag följande statusuppdateringar på mitt Twitterkonto

# Ska ägna helgen åt skrivande på min nya bok ute på landet.
# 3 grader ute. 3 grader inne. Elda!
# 5 grader. Sitter precis framför brasan. Hoppas inte Macen smälter.
# 13 grader och mössan är av. Smälter snö på vedspisen för att ha diskvatten.
# Dags att börja skriva! Starten var lite trög som synes.

Men nu är boken i alla fall klar! Den heter "Grattis Jobbet är ditt" vilket också är hela syftet med den. Att du som läsare ska få höra just den frasen.
Kolla in förhandserbjudandet här:
Grattis! Jobbet är ditt



onsdag 1 april 2009

Hur fixar man jobb åt andra?

Att hjälpa andra till ett ställe där deras kompetens tillvaratas på bästa sätt är kanske inte det första man tänker på när man varslats om uppsägning.

De flesta av oss drabbas i initialfasen av chock i varierande grad, sedan följer en sorge- och bearbetningsperiod och först därefter rycker man upp sig, med eller utan hjälp, och blickar framåt.

Men det finns de som lyckas ge både sig själv och sina nio kollegor nya jobb.
Läs och inspireras av Helen i Sundsvall här:
En solskenshistoria att inspireras av under lågkonjunkturen!

tisdag 17 mars 2009

Skriva personligt brev åt någon annan

Vi hjälper våra kunder med deras personliga brev. Det är en mycket intressant uppgift. En av de jag tycker är mest spännande. En del tycker det är fel att ta hjälp för en sådan sak. Själv tycker jag det är klokt att ta hjälp för att göra någonting så bra det bara går.

Ofta jobbar vi i en redaktörsroll. Vi har en text att utgår från och föreslår korrigeringar, omdisponeringar och nya stycken. Genom att vända och vrida på texten och anpassa den efter jobbet som söks blir ofta resultatet mycket bra. Och det funkar! Här är två trevliga kommentarer jag fått från två av mina kunder;

"Hej Pelle!
Ville bara att du ska veta att din hjälp med att strukturera upp och korta ner mitt ansökningsbrev fungerade :-) Jag har nu fått ett bra jobb och vill passa på att tacka dig en en gång för hjälpen."

"Bra skrivet. Du är duktig och till och med jag blev intresserad av mig själv =)"

Tjänster för privatpersoner

måndag 9 mars 2009

Intervju i CS om att vara överkvalificerad

Jag blev nyligen intervjuad av Compter Sweden angående om att vara överkvalificerad. Något jag skrivit en del om eftersom många kunder och läsare brottas med detta problem. Läs artikel Dölj aldrig din kompetens på CS.

Mina ursprungliga artiklar finns här:
Få jobbet – trots att du är överkvalificerad
Fler tips för dig som anses överkvalificerad

Pelle Mårtenson

CV och brev i samma dokument

I artikeln Så skriver du ett perfekt cv tipsar Elizabeth Meléndez på AMS om att man inte behöver dela upp cv och personligt brev.

Kul att höra från AMS. Det är något vi ofta gör för våra kunder. Om man ser båda dokumenten som ett sätt att presentera sig själv på faller det sig väldigt naturligt.

En fördel är också att den du skickar dokumenten på bara har ett dokument att hålla reda på.

Pelle Mårtenson
CV-Skolan

lördag 7 mars 2009

Lär dig älska kameran

Det finns många sätt att lära sig nya saker på. Förra helgen var jag på en kurs i blixtfotografering. Eftersom jag börjat hjälpa våra kunder att ta bra foton till sina cv:n är det ett område jag vill utvecklas inom.

Här är bilden jag är mest nöjd med. Nu är kanske detta ingen traditionell cv-bild utan en bild på en duktig modell. Men fotomodeller behöver också jobb och allt beror på sammanhanget. Så i Michaelas cv passar bilden bra.

Porträtt är en central del i personlig marknadsföring. Många känner sig tyvärr väldigt olustiga framför kameran. Det finns ingen som gillar att se dåliga och ofördelaktiga bilder på sig själv. Men det går att ta bra foton på alla människor.

Mycket hänger på fotografen. Att få dig att känna dig trygg. Inte ge sig förrän det finns tillräckligt många bra bilder att välja mellan. Och självklart överenskommelsen att det är du som bestämmer vilka bilder som ska användas.

Kom ihåg att det för de allra flesta människor inte handlar om att se ut som en fotomodell. Det handlar om att förmedla personlighet och visa vilken trevlig människa du är. Det är ett viktigt steg i att skapa en relation till den du vänder dig till. Och varför är det viktigt? Jo, för att det är ur relationer anställningar, uppdrag och affärer utvecklas.

Michaela Nilsson

torsdag 5 mars 2009

Specialtips för dig som jobbar med språk

Det är naturligtvis extra känsligt att skriva en ansökan för ett jobb som kommunikatör, copywriter, informatör eller liknande, där språket är en stor del av arbetet. Jag har granskat många personliga brev från personer inom dessa branscher. Något som slår mig är att de ofta inte är speciellt bra skrivna, vilket ju kan tyckas märkligt.

Jag tror inte det beror på att personerna i fråga inte kan skriva. För det kan ni! Prestationsångest tror jag är anledningen. Texterna är nämligen ofta väldigt krångliga. Jag tror att ni tar i lite för mycket och försöker imponera. Visa hela registret.

Men jag avråder från att försöka skriva elegant. Det blir inte bra. Skriv enkelt! Det är faktiskt det ni sedan kommer att få betalt för att göra. Att skriva enkelt är verkligen inte lätt det heller, så vill du imponera? Gör det med ditt enkla, lättlästa och trevliga språk.

onsdag 18 februari 2009

Så slipar du fram ett supervasst cv

Här är en intressant artikel om cv-skrivning.

Så slipar du fram ett supervasst cv

Jag delar Lisas synpunkter. Och att ta hjälp höjer verkligen nivån räjält. Tänk på att du även kan ta hjälp att bolla formuleringar i ditt personliga brev. En av mina kunder sa så här efter jag föreslagit omskrivning av hans brev: "Tack! Till och med jag blev intresserad av mig själv!"

torsdag 12 februari 2009

Bra foto till ditt cv

Jag har hjälpt många kunder att ta foton till sina cv:n och profiler den sista tiden. Ett bra foto gör verkligen det där lilla extra. Här är mina tankar om de foton jag tar.
  • Det är inget fel med ett traditionellt studioporträtt. Men det är ganska tråkigt.
  • Jag försöker få in en bakgrund som naturligtvis inte ska stjäla uppmärksamhet, men som är lite rolig och som går ton i ton med resten av cv:t.
  • En liten, liten gest kan också tillföra väldigt mycket och ge energi till bilden. Eller bara att vrida på kroppen eller huvudet en aning. Det särskiljer dig från de flesta.
En bild jag blev väldigt nöjd med var när jag, av en slump, lyckades fånga min kund när han skulle flytta ner sina glasögon, från hjässan till näsan. Självklart drar en sådan bild uppmärksamhet till sig. Här kan du se den bilden, som jag tog till Pärs konsultprofil för företaget AddOffice IT-Solutions.












Dessutom ser han väldigt trevlig och energisk ut!











Här är en annan variant som jag gillar. Den är tagen utanför Stadium i Kista centrum. Utanför entren har de en yta av matt metall som vi plåtade emot. Precis innanför sitter ett orange upplyst glas. De är de som ger effekten i högerkanten.

Behöver du själv hjälp att ta ett bra foto?
Fotografering för cv

fredag 6 februari 2009

Föreläsning på Viktor Rydberg Gymnasium, Danderyd

Intresset för personlig marknadsföring och att lära sig skriva slagkraftiga cv är stort. Jag har precis föreläst för ett gäng gymnasieungdommar. Det såg lite skralt ut i början, men sen kom det mer och mer och mer folk. Och till slut var det uppemot 100 pers i det lilla klassrummet som kanske var avsett för 30.

Men det gick, även om jag känner en lätt släng av syrebist för ögonblicket.

onsdag 28 januari 2009

Läsarfråga: Parallella jobbsökarprocesser

Hej Pelle,
En sak som jag nu upptäcker då jag intensivt söker jobb utifrån att jag är arbetslös, är dilemmat när man är inne i flera processer samtidigt och de ligger i otakt. Som arbetslös har man ju inte lyxen att kunna välja och vraka och än mindre tacka nej till eventuella erbjudanden. Men hur hanterar man egentligen läget om jag blir erbjuden ett "ok" jobb och bara kommit halvvägs i processen till ett "drömjobb" som jag ju kanske inte får?

Egentligen är väl svaret givet men ett gott råd skulle uppskattas mycket, kanske har du flera som undrar över samma sak?

Bästa hälsningar
Monica


Hej Monica
Precis som du skriver är det säkert flera som undrar över detta. Så om du tycker svaret är givet får du gärna dela med dig av det :-)

Själv resonerar jag så här. Om situationen är sådan att du är i skriande behov att ett jobb snabbt är det klart att du ska tacka ja. Det är ändå en chans. Och säg att du sedan får drömjobbet. Du kan så klart sluta ditt jobb trots att du nyss påbörjat det. Visst kommer det att vara jobbigt att gå till chefen, men en vettig chef skulle förstå.

Men personligen hade jag gått på ett annat alternativ. Ett drömjobb lockar så klart mer. Jag hade vänt mig till drömjobbet och berättat att jag fått ett annat erbjudande. Det här kan vara en utmärkt förhandlingsteknik och en möjlighet för dig att sätta press. Risken är att de säger nej och önskar dig lycka till på ditt nya jobb. Men i så fall är det nog ändå inte troligt att du fått jobbet i vilket fall som helst.

Vänliga hälsningar
Pelle Mårtenson

tisdag 27 januari 2009

Mycket tyckande inom cv-branschen

Det är mycket tyckande inom cv-branschen. Hur många artiklar om cv-tips har publicerats i år? Prova själv att göra en sökning. Visst, jag har också bidragit. Men jag försöker hålla mina tips till övergripande principer när det gäller mänsklig kommunikation.

Vilket hett rekryterartips som helst går det ofta att hitta i två fullständigt motsägande versioner.

Jag tycker personligen att rekryterarna skulle göra ett bättre jobb om de la sitt personliga tyckande åt sidan och istället tog till sig den information de får. Dechiffrera budskapet helt enkelt.

För oavsett om det är ett uselt formulerat cv eller ett fantastiskt kan det finnas en perfekt medarbetare bakom – eller en som är helt fel. Och det är det som är uppdraget att avgöra.


onsdag 21 januari 2009

Introduktion till denna blogg

Jag har egentligen aldrig känt att jag haft någon större nytta av just en blogg. Skriver gör jag visserligen dagligen. Men det finns ju så många andra ställen att publicera på.

En av mina främsta kanaler är nyhetsbrevet Den personlige marknadsföraren. Sveriges största nyhetsbrev inom personlig marknadsföring? I alla fall har jag fått väldigt fin kritik för det jag skriver där. Måste passa på att klämma in några av de kommentarer som gör att jag med glädje fortsätter att skriva. Se nedan.

Hur som helst har jag kommit på ett användningsområde för denna blogg. I det senaste brevet bad jag om input från er läsare. Det var fantastiskt kul och värdefullt att ta del av era sunpunkter! Därför kommer jag att i fortsättningen lägga upp breven här, för att de lätt ska kunna kommenteras.

De ämne jag skriver om är så himla intressant och det finns alltid mycket mer att skriva och kommentera. Och jag lär mig hela tiden massor av mina kunder och läsare!

Att utbilda sig är inget man gör en gång i livet som ung. Det är något man aldrig får sluta med. Fråga inte vad jag har för utbildning. Fråga istället vad jag lärde mig om mitt yrke i går!

Pelle Mårtenson


Några härliga läsarkommentarer
"Vill bara tacka för era inspirerande och fullmatade nyhetsbrev. De har legat helt rätt i tiden gällande (påstådd) lågkonjunktur och reellt grådask."

"Hej Pelle, Man blir så glad av dina brev. Skön ton! Och stort tack för dagens tips,"

"Hej Pelle Jag har läst ditt brev (och vidarebefordrat det till flera andra) och kan inte avstå från att säga att jag tycker att det är skitbra!"

Du har en härlig ton, bjuder på massor av tips och andas en sådan självklar tillförsikt att man lätt smittas av en välbehövlig optimism.

Jag är full av beundran. Jag hoppas kunna lära mig massor av dig framöver."