torsdag 5 mars 2009

Specialtips för dig som jobbar med språk

Det är naturligtvis extra känsligt att skriva en ansökan för ett jobb som kommunikatör, copywriter, informatör eller liknande, där språket är en stor del av arbetet. Jag har granskat många personliga brev från personer inom dessa branscher. Något som slår mig är att de ofta inte är speciellt bra skrivna, vilket ju kan tyckas märkligt.

Jag tror inte det beror på att personerna i fråga inte kan skriva. För det kan ni! Prestationsångest tror jag är anledningen. Texterna är nämligen ofta väldigt krångliga. Jag tror att ni tar i lite för mycket och försöker imponera. Visa hela registret.

Men jag avråder från att försöka skriva elegant. Det blir inte bra. Skriv enkelt! Det är faktiskt det ni sedan kommer att få betalt för att göra. Att skriva enkelt är verkligen inte lätt det heller, så vill du imponera? Gör det med ditt enkla, lättlästa och trevliga språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar