fredag 27 mars 2009

Gör inte som Försäkringskassan

Jag skriver ofta om hur jag tycker att man ska göra för att marknadsföra sig själv. Nu ska jag skriva om hur man inte ska göra: Behandla inte folk som idioter.

Det tycker du säkert redan är alldeles självklart. Men stora företag verkar inte göra det. För ett par dagar sedan var jag hemma med mit sjuka barn. Jag gick inte på nätet för att fylla i VAB. (eller tillfällig föräldrapenning som det numer heter).

Först måste man göra en anmälan och sedan ska man begära ut pengarna. Bara det är i sig opegripligt. Sedan följer inte mindre än 9 steg för att göra denna tämligen enkla uppgift! Totalt blir det över 10 moment.


Dessutom ombeds jag fylla i inoformation om vilket dagis de går på samt telefonnumret dit. Varje gång! System som behandlar mig så får mig att känna mig korkad. Men det är inte slut än. För några dagar senare kommer det riktiga dråpslaget i otrevlighet. Då kommer ett papper hem som jag ska ta med till dagis för att få en underskrift på. Och på detta papper finns inte ens de uppgifter jag matat in i systemet med!

Det här måste vara ett av de sämsta och mest ineffektiva sätt man kan använda IT-teknik på. Det är också totalt respektlöst mot min egen tid. Visst är det kanon att vi över huvud taget får pengar för att vara hemma med barnen. Men det går bara inte att inte bli förbannad när man blir behandlad som en första klassens idiot. Jag blir behandlad som en omyndig totalt utan någon som helst förtroende. Vilket naturligtvis gör att mitt förtroende för organisationen i fråga blir likan med noll.

En viktig lärdom när det gäller personlig marknadsföring här är: Slösa inte med andras tid.

Det kommer att göra folk förbannade och det är inte bra start på en relation.

Varsågod att kommentera mitt inlägg FK! Och anmmäl gärna hela företaget till mitt seminarie i Relationsskapande kommunikation. Ni behöver det.

2 kommentarer:

  1. Är helt enig med dig Pelle! Har dessutom varit på varenda handläggare jag pratat med sedan 2002 om de grava bristerna i detta system, men ingen tycks ta det på allvar. Flera har lovat att nya och mer intelligenta system är på gång, men om den minimala IT-utvecklingen tar mer än 7 år drar jag slutsatsen att det inte är viktigt för F-kassan.

    Nu ska jag vara mycket mycket ovanlig i Försäkringskassefrågan och lyfta fram en positiv upptäckt jag gjorde så sent som igår. När man hamnar i deras telefonkö (En kön som vi alla vet kan vara en kvart lång och som oftast utlöser det sjuka barnets och ens egen galenskap därtill) får man numera frågan om man vill att de ska ringa upp. Jag tar det igen, sakta.

    Försäkringskassan erbjuder sig att ringa upp Dig när det är telefonkö.

    Först trodde jag inte jag hört rätt, sedan trodde jag det var ett aprilskämt, men nej, det var bara den 31 mars. Det fungerade och det stämde.

    Nu Pelle, nu tror jag faktiskt tiden är kommen för det där nya intelligenta IT-systemet på Försäkringskassan. 2009 har de insett att vabande föräldrar är bättre vårdnadshavare utan en lur i örat.

    Välkommen till 2009 Försäkringskassan!
    Nu fattas bara Det Nya Intelligenta IT-systemet som minns vad vi redan knappat in sjuhundrasjuttisjutton gånger! :-)

    SvaraRadera
  2. När jag ringde mitt lokala FK-kontor för att fråga någonting om föräldrapenningen så fick jag en utskällning av personalen. Hur kunde jag fylla i en blandning av 3/4-delsdagar, halva dagar och hela dagar på en och samma gång?! Förstod jag inte att de måste sitta och kontrollera detta manuellt med en vanlig kalander?!

    Eh, nej, var mitt enkla svar. I min värld så sker sådana kontroller per automatik...

    Sedan fick jag lova att sluta anmäla och begära föräldrapenning på nätet om jag ville ha pengarna i tid. Det gick mycket snabbare för personalen att göra det manuellt.

    SvaraRadera