Per Frykman skriver i artikeln Hur kan ditt professionella rykte beröra en arbetsgivare? om att känslorna har förkörsrätt i hjärnan och att vi kan beröra en arbetsgivare i syfte att få ett jobb.
Han skriver också att majoriteten jobbsökare väljer den traditionella vägen att exponera sin kompetens via ett cv och personligt brev, vilket inte är särskilt effektivt.
Visst har känslorna förkörsrätt och det första intrycket vi får av någon går aldrig helt att sudda ut. Varför det gäller att se till att det är positivt. Men cv:t är fortfarande ett mycket centralt dokument och det finns inget som säger det inte går att förmedla känslor via ett cv.
Det som varit CV-Skolans ursprungstanke är att förutom torra fakta, förmedla just känsla och personlighet via dokumentet i fråga. Det kan man bland annat göra genom visuell kommunikation. Därför har vi satsat på att göra helt unika personliga cv:n som har en formgivning som säger mycket om kandidaten.
Bilden visar några exempel på hur det kan se ut.
Visuell kommunikation har också fördelen att den är väldigt snabb.
Jag tror cv:t egentligen aldrig kommer att bli utspelat. Men formatet behöver uppdateras. En digital standard med gränssnitt mot arbetsgivare, jobbsajter och enkel integration mot webbplatser skulle behövas. Det måste vara sökbart och dessutom kunna skådas på olika nivåer. Ibland vill man se en starkt sammanfattad text. Andra gånger vill man gå ned i detaljer. Självklart bör det också kunna kopplas ihop med andra digitala alster som säger något om kandidaten: foton, artiklar, blogginlägg, arbetsprover, videofilmer osv.
Kanske dags för Google att lägga till funktionen "Make cv" efter man googlat sitt eget namn. Väldigt mycket information finns ju redan där. Det finns ju redan i dag sajter som exempelvis LinkedIn där man kan mata in all cv-data. Problemet är bara att ingen av dessa lyckats bli en tillräckligt utbredd standard för att bli allmänt accepterad av företagen.
Best London trip
9 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar