torsdag 5 mars 2009

Hur marknadsför man en förskola?

Mina barn går på förskolan Äppelbo i Bålsta. Jag trivs väldigt bra med att ha våra barn på ett föräldrakooperativ. Det är litet och familjärt och vi har stora möjligheter att påverka.

Det medför också ett ansvar. Kooperativet är som ett företag och vi föräldrar får gemensamt ta han om personalfrågor, löneutbetalningar, skötsel av lokal och trädgård, information, rutiner och självklart också marknadsföringen.

De flesta människor i dag har ofta fullt upp. Därför gäller det att hitta smarta sätt att jobba på. Det bästa är naturligtvis om man kan få marknadsföringen att börja gå av sig själv.

En annan viktig aspekt tycker jag är att vi vill lämna en bra grund till kommande föräldrar att stå på. Annonsering kan kanske ge resultat just nu. Men en gammal annons är inget de föräldrar som tar över efter oss kommer att ha nytta av.

Därför har vi bitvis satsat på personlig marknadsföring. Vi vill att folk självmant börja prata om vårt dagis.

Barnen som marknadsförare
Sofia och jag, som ansvarar för marknadsföringen satt i vårt första möte och funderade på hur vi skulle lägga upp arbetet. Sofia berättade hur hon och hennes man själva lockades att börja på Äppelbo. En anledning var att personalen direkt hade vänt sig till och pratat med barnen när de var på besök. På andra förskolor såg man knappt barnen.

Därifrån föddes tanken att lägga upp marknadsföringen efter barnens perspektiv. Då insåg vi att vi måste börja om från grunden och gå igenom all vår profilering.

En av de första aktiviteterna vi gjorde var att engagera barnen. Vi ville vet hur de såg på sin förskola. Personalen ordnade en temadag där barnen fick rita och berätta om Äppelbo förskola i Bålsta.

För visst är det intressant att som förälder få veta hur barnen upplever sin förskola? Vi har sedan lagt ut en del av materialet på webben. Läs om barnens tankar och titta på deras teckningar här.

Barnens tankar om Äppelbo förskola i Bålsta


En barnslig slogan
Vi jobbar just nu med att hitta en ny slogan då vi tycker att den gamla: "Det självklara valet" är lite allmängiltigt och skulle kunna gälla i stort sett vad som helst. Visst vill vi att Äppelbo ska vara ett självklart val, men som slogan betraktad vill vi lite mer.

Vi har därför haft en övning där vi föräldrar har brainstormat och skissat på förslag. Instruktionerna här var också att utgå från barnens perspektiv. Att skapa en bra slogan är inget lätt jobb. I skrivande stund bearbetar vi fortfarande materialet. Så har du själv ett förslag är du välkommen att höra av dig!

Jag kommer fortlöpande att rapportera om våra framsteg här. Kommentera gärna vårt arbete. Ingen är fullkomlig och det finns säkert massor av saker vi kan göra bättre. Har du själv några vassa idéer om hur vi ska nå ut mer på ett enkelt sätt? Tipsa oss gärna!

Nästa gång jag skriver tänkte jag ta upp hur vi tänkt mäta resultatet av våra insatser.

1 kommentar:

  1. Hej,
    Vet inte om bloggen är aktiv längre men det vore väldigt intressant att få höra hur det gick med marknadsföringen av föräldrakooperativet? Vilka insatser gjorde ni och vilka gav resultat? Vi är själva i ett läge där vi skulle behöva marknadsföra vårt föräldrakooperativ för att attrahera fler familjer. Det vore väldigt snällt om vi kunde dra lärdom av era framgångar och motgångar.
    Tacksam för hjälp!
    Vänligen
    Nenad

    SvaraRadera