onsdag 28 januari 2009

Läsarfråga: Parallella jobbsökarprocesser

Hej Pelle,
En sak som jag nu upptäcker då jag intensivt söker jobb utifrån att jag är arbetslös, är dilemmat när man är inne i flera processer samtidigt och de ligger i otakt. Som arbetslös har man ju inte lyxen att kunna välja och vraka och än mindre tacka nej till eventuella erbjudanden. Men hur hanterar man egentligen läget om jag blir erbjuden ett "ok" jobb och bara kommit halvvägs i processen till ett "drömjobb" som jag ju kanske inte får?

Egentligen är väl svaret givet men ett gott råd skulle uppskattas mycket, kanske har du flera som undrar över samma sak?

Bästa hälsningar
Monica


Hej Monica
Precis som du skriver är det säkert flera som undrar över detta. Så om du tycker svaret är givet får du gärna dela med dig av det :-)

Själv resonerar jag så här. Om situationen är sådan att du är i skriande behov att ett jobb snabbt är det klart att du ska tacka ja. Det är ändå en chans. Och säg att du sedan får drömjobbet. Du kan så klart sluta ditt jobb trots att du nyss påbörjat det. Visst kommer det att vara jobbigt att gå till chefen, men en vettig chef skulle förstå.

Men personligen hade jag gått på ett annat alternativ. Ett drömjobb lockar så klart mer. Jag hade vänt mig till drömjobbet och berättat att jag fått ett annat erbjudande. Det här kan vara en utmärkt förhandlingsteknik och en möjlighet för dig att sätta press. Risken är att de säger nej och önskar dig lycka till på ditt nya jobb. Men i så fall är det nog ändå inte troligt att du fått jobbet i vilket fall som helst.

Vänliga hälsningar
Pelle Mårtenson

2 kommentarer:

  1. Hej igen! Jag håller med dig, det är verkligen ett bra sätt att hantera problematiken förutsatt att processerna är så pass i synk att det är relevant.
    "Lustigt" nog så fick jag besked så sent som idag efter utvärdering på en OPQ-test, att den potentiella arbetsgivaren vill ha en fjärde och eventuellt en femte intervju - utöver test och de tre intervjuer som redan gjorts - och det är fortfarande bara två kandidater.
    Återigen "lustigt" nog så återknyter detta även till en tidigare fråga du haft uppe, detta är nämligen ett jobb som jag initialt ansågs överkvalificerad för. Det är en annan diskussion som jag gärna kommenterar i den rutan :-)

    Jag får fundera på vad det betyder - på pluskontot så vinner jag lite tid för att hämta in vad som eventuellt kan hända i övrigt och se om jag kommer till ett förhandlingsläge någon annanstans - eller inte.
    Bra råd och tack för en utmärkt och inspirerande blogg!

    M.

    SvaraRadera
  2. Varför kan man bara inte låta folk provjobba istället för att göra 5 intervjuer och 3 tester? Är inte det ett enklare sätt att komma fram till svaret på frågan om personen är lämplig för jobbet eller inte? Och dessutom mer tillförlitlig? Det går inte inom alla branscher, men med lite nytänkande säkert inom väldigt många.

    The List och The Wall är två intressanta exempel i programmeringsvärlden, där man testar själva yrkeskunkskaperna.

    SvaraRadera