onsdag 21 januari 2009

Vad ska du göra om du är överkvalificerad

Det är naturligtvis ett problem att ha för lite eller "fel" utbildning. Men jag får lika ofta frågan om hur man hanterar att man är överkvalificerad. Du kanske har utbildning och erfarenhet upp över öronen? Men är ändå riktigt sugen på ett enklare jobb.

De orsaker jag har hört för detta är bland annat:

• Organisationen/företaget är mycket viktigare för mig än arbetsuppgifterna.
• Jag har varit i hetluften länge, jag vill ta det lite lugnt nu.

• Jag har gjort karriär och bevisat vad jag kan, men jag har fortfarande mycket att ge.


Det är enligt mitt tycke ingen bra idé att försöka dölja sina meriter. Du behöver naturligtvis inte ta med allt du gjort, men det är svårt att framstå som mindre kvalificerad än man i själva verket är, utan att ljuga.

Därför är mitt råd ofta att själv ta upp diskussionen om du misstänker att detta kan vara ett problem. Jag brukar säga att man ska lämna så lite tolkningsutrymme som möjligt i sina ansökningshandlingar.

Skriv, med tanke på detta, rakt och ärligt i ditt personliga brev hur du resonerar. Brinner du verkligen för organisationen du söker jobb hos och tycker att administrativa uppgifter är helt ok – trots att du är civilingenjör – skriv det och förklara på ett trovärdigt sätt! Se bara till att själv ta tag i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar