torsdag 29 januari 2009

Läsarfråga: Ringrostig inför intervjun

Hej Pelle!

Tack för arbetet kring mitt cv. Nu har jag fått slutleveransen och är mycket nöjd.

Den version av min text som jag skrev efter vårt möte i slutet av november, har tydligen
gett resultat. För nu ska jag på intervju på fredag.

Nu är man ju lite ringrostig inför intervjun, men jag har lärt mig att det bästa är att läsa på om företaget. Typen av frågor om vad jag gör om 5 år är så tröttsamma. Och det bästa av allt - de behöver inte fråga hur jag har tänkt med barn och så, vilket har varit en fruktansvärd fråga då jag inte haft några.

Nu ska jag bara välja om jag ska ta koftan eller kavajen och hoppas att de bjuder på gott kaffe!

Mvh M


Vad kul!
Lycka till M!

Då ska jag passa på att slänga med två heta tips. Jag körde en intervjuträning i går och i kväll har jag själv "intervjuat en intervjuare". Jag träffade en rekryterare på ett mingel. Så här är två saker som vi båda två stöter på, så det är verkligen vanliga misstag.

Var inte rädd för tystnaden. Svara på frågan och säg inget mer. Många trasslar in sig i konstiga resonemang och berättar massa dumt bara för att fylla ut en eventuell tystnad.

Tänk på att det är skillnad att ha någon sorts informationsplikt och att marknadsföra sig själv. Du behöver inte säga allt. Den här rekryteraren jag pratade med berättade att när hon frågade om någon verkligen ville ha jobbet är det vanligt att folk säger: "Ja, men jag har sökt lite andra jobb och allra helst skulle jag vilja..." Det må så vara. Men det är inte någon skyldighet att berätta det. Och det är definitivt inte det svar rekryteraren vill höra.

Fast mitt bästa tips är alltid att tycka att det är kul att gå på intervju!

Du kan ju gärna skriva ut ditt nya cv snyggt och ta med till intervjun också.

Vänliga hälsningar

Pelle

1 kommentar:

  1. Jättebra tips! Att skriva ut cv:t snyggt är inte fel. På min senaste intervju (som ledde till anställning:-) beklagade sig rekryteraren över att färgskrivaren var trasig... "för du hade ju ett superfint cv". Då tog jag fram ett fint utskrivet cv ur min medhavda mapp - och det var som att ha gett bort en present. Tror att sånt bidrar mycket till helheten: Att visa vilken fräsch och bra person just jag är! :-)

    SvaraRadera