tisdag 27 januari 2009

Mycket tyckande inom cv-branschen

Det är mycket tyckande inom cv-branschen. Hur många artiklar om cv-tips har publicerats i år? Prova själv att göra en sökning. Visst, jag har också bidragit. Men jag försöker hålla mina tips till övergripande principer när det gäller mänsklig kommunikation.

Vilket hett rekryterartips som helst går det ofta att hitta i två fullständigt motsägande versioner.

Jag tycker personligen att rekryterarna skulle göra ett bättre jobb om de la sitt personliga tyckande åt sidan och istället tog till sig den information de får. Dechiffrera budskapet helt enkelt.

För oavsett om det är ett uselt formulerat cv eller ett fantastiskt kan det finnas en perfekt medarbetare bakom – eller en som är helt fel. Och det är det som är uppdraget att avgöra.


4 kommentarer:

  1. Hej! Det där tycker jag är hyperintressant!!! Jag var själv tidigare i en roll som informationschef involverad i en rekryteringsprocess där det skulle anställas en Art Director till min avdelning. Själva rekryteringen sköttes av vår HR avdelning (på ett försäkringsbolag) men jag var givetvis med och sållade kandidater. Vi fick in mer än 200 ansökningar - en enda fångade mitt intresse och det var samma ansökan som HR sågade direkt. Personen i fråga hade skickat in en ansökan i form av en tecknad serie. Jag som f.d. reklammänniska och kreatör såg direkt vilken talang som låg bakom ansökan, HR tyckte den var oseriös och fånig.
    Gissa vem som fick jobbet? Det blev killen bakom den tecknade serien, som också blev en av de mest uppskattade medarbetarna på företaget, utöver sin talang och skicklighet var han också en mycket kompetent och helt rätt person. Hade HR själva fått tala så hade han åkt i papperskorgen direkt. En viktigt fråga utifrån detta är ju: Hur kompetenta är de som ansvarar för den initiala sållningen egentligen???
    Det tycker jag att jag själv märker i mitt eget jobbsökande, att det är lätt att sållas bort för att man inte passar inom ramarna, inte minst när man går via rekryteringsföretag.
    Det där funderar jag mycket på men har mest frågor och inga svar :-)
    Någon annan som har någon intressant erfarenhet kring detta?
    Monica

    SvaraRadera
  2. Tack Monica
    Vilken underbar berättelse! Och det här tangerar ju verkligen det vi gör och vill göra. Vi som jobbar på CV-Skolan har egna erfarenheter på framgångar med väldigt udda cv:n.

    Och vi vill och kan göra mycket mer kreativa alster än vad det oftast blir. Men det är alltid en kamp mot vad som anses rätt och riktigt och traditionellt och framförallt: Seriöst! Men seriöst och tråkigt är inte synonymer.

    SvaraRadera
  3. Håller med Monica!

    "Hur kompetenta är de som ansvarar för den initiala sållningen egentligen???"

    Hade ett intressant samtal igår morse på bussen... En kille som jobbar med tekniken bakom websidor på ett företag i centrala Stockholm. Hans erfarenhet - från många olika företag - var att när man rekryterar tekniker hamnar alla med någon slags kulturutbildning alltid längst ner i högen! Rått skratt: "En kultursnubbe, den hamnar här!"

    Har vi verkligen fortfarande en så snäv syn på människan? Vad hände med renässansmänniskans mångfacetterade kompetens? Mycket tyder ju på att vi börjar närma oss en "renässansrenässans", i den meningen att allt fler människor bildas inom allt fler områden = skråtänkandet har försvunnit.

    Hur ofta kommer inte fantastiska idéer från oväntat håll = från andra än de som handplockats för uppgiften?

    SvaraRadera
  4. Och jag håller med Anna :-) Tror att det många gånger handlar om osäkerhet hos den som ansvarar för sållningen men också ofta bristande förståelse för vilka dimensioner som kan tillföra "nytt blod" till verksamheten. Eller så är man kanske inte så intresserad av nytt blod som man påstår sig vara :-)
    Man ska nog ha rätt mycket tur för att stöta på en rekryterare som tänker utanför ramarna.

    Monica

    SvaraRadera