onsdag 2 november 2011

CV-Skolan.

I början av 2008 skrev jag ett mycket annorlunda cv som tog mig direkt till intervju. Då förstod jag att jag skulle kunna hjälpa andra att göra samma sak. Dagen efter registrerade jag in CV-Skolan och satte igång.


Jag publicerade artiklar om mina idéer kring hur man kan göra framgångsrikta cv:n och de drog snart till sig både kunder och medarbetare. Som mest var vi fem personer som tillsammans producerade fantastiska cv:n åt våra kunder. Tyvärr hade vi svårt att ta betalt för allt jobb vi lade ner och som produkt betraktat var cv-produktionen inte bra på sikt.


Ryktet spred sig och jag fick även förfrågan att skiva en bok. Det var klart att jag ville det. Skriva är något jag älskar att göra. Resultatet blev ”Grattis! Jobbet är ditt” som gavs ut på Söderpalm Publishing. Boken mottogs varmt av jobbsökare runt om i landet.


Ytterligare ett naturligt spår var att börja jobbcoacha. Det gjort jag tillsammans med Opportunity Management. Där träffade jag många härliga klienter och många gånger blev resultatet bra. Inte alltid. Det var svårt och efter hand lärde jag mig bättre hur jag skulle veta om jag var rätt coach för just denna klient.


Jag har föreläst om personlig marknadsföring och delat med mig av mina egna och mina klienters framgångar till studenter, jobbsökare, jobbcoacher och entreprenörer. En klient tipsade mig om Nyföretagarcentrum vilket resulterade i återkommande föreläsningar för tusentals nyföretagare.


Nyhetsbrevet ”Den personliga marknadsföraren” var alltid en tudelad historia för mig. Nyttan var det ingen tvekan om. Varje utskick genererade nytt jobb. Även om jag älskar att skriva och förutom boken spottade ut mig en lång rad artiklar för olika sajter fick jag alltid krysta fram nyhetsbrevet. Just det formatet blev aldrig mitt.


Jag tror på att gå vidare i livet. Det gör man hela tiden men ibland är det mer tydligt än andra gånger. Nu är ett sådant tillfälle. Jag har lagt ned företag förr och det är alltid en form av sorg. Men jag vet också hur skönt det är när man kommer ut på andra sidan.


Därför sätter jag punkt för CV-Skolan nu. Den bästa insats jag gjort inom detta område på senare tid var när jag en dag var totalt less på allting. Som så många gånger förr funderade på vad jag verkligen ville göra i mitt yrkesliv. Det enda jag kom på som alltid funnits med och som alltid varit aktuellt var just detta med skrivandet.


Jag surfade in på min CV-Skolans hemsida och knappade in ett ord i sökfältet för lediga jobb: Skribent. Upp kom ett jobb på Stockholms stad som innehöll både skrivande, webbuplicering och filmning. Ett sorts multitaskjobb som så klart var perfekt för mig som alltid måste göra flera saker samtidigt.


Jag sökte och fick jobbet och det är det roligaste jobb jag någonsin haft! Nu fokuserar jag på det.


Mina böcker finns så klart fortfarande till försäljning.¨



Pelle Mårtenson



CV-Skolan.


8 kommentarer:

  1. Lycka till!
    Nyhetsbreven har alltid varit ett nöje att läsa men jag förstår att man kommer till en punkt där man vill sätta punkt och då skall man göra det ;)) Kima Goerge

    SvaraRadera
  2. Hej Pelle

    Vill börja med att tacka för den här tiden. Alla bra tips och goda ideér.
    Tråkigt men förståligt att detta är sista brevet. Jag önskar dig stort lycka till med de nya arbetsuppgifterna.

    Ha dé
    Björn Arkemo

    SvaraRadera
  3. Tack för all energi och arbete du lagt ned. I mitt yrke som utbildare/coach så vet jag att din webbsida hjälpt många elever och deltagare.
    Lycka till i fortsättningen:)

    SvaraRadera
  4. Hej Pelle!
    Grattis, jobbet är ditt!
    Bra att kunna leva som man lär: du har verkligen bidragit positivt till många jobbsökare och jag har själv i min säljträningsverksamhet tipsat jobbsökare om dina fina CV:n som du kan hjälpa till med. Konkret och bra hjälp!
    Lycka till på nya jobbet, låter jättekul!
    /Sten Bodin, www.salestrain.se och www.actileg.com.

    SvaraRadera
  5. Lycka till, och jag är övertygad om att du kommer att lyckas väl!

    Jag vet egentligen inte hur jag kom upp på din utskickslista (för det var nog minst 15 år sedan jag senast skrev en CV), men jag har alltid uppskattat att läsa dina kloka tankar i nyhetsbrevet. Jag kommer att sakna dem. Klokhet få man aldrig nog av, och mycket av det du har skrivit om är ju faktiskt tillämpligt på andra områden också.

    Folke Jansson (från Affärsidéskolan/Pursuit)

    SvaraRadera
  6. Lycka till med nya jobbet.
    Alltid kul att höra framgångsberättelser.
    Det här är du värd!
    /Carina Berntsson - Affärskontakten och numera även God Morgon Sverige AB

    SvaraRadera
  7. Hej Pelle!
    Grattis och lycka till med din nya utmaning! Jag delar ut din bok "Jobbet är ditt" till alla mina nyanställda konsulter. Nu ska vi se, hur många behöver jag köpa upp mig på...
    /Jan Hermanson, vd B3IT Telecom

    SvaraRadera
  8. Hej Pelle,

    Grattis och lycka till med det nya jobbet, det är du värd. Jag vet att du kommer att ta upp företagande senare, du har alltid varit duktig på att göra flera saker samtidigt.
    Hälsningar
    Ibbe på Distriktstandvården
    www.distriktstandvården.se

    SvaraRadera