torsdag 12 februari 2009

Bra foto till ditt cv

Jag har hjälpt många kunder att ta foton till sina cv:n och profiler den sista tiden. Ett bra foto gör verkligen det där lilla extra. Här är mina tankar om de foton jag tar.
  • Det är inget fel med ett traditionellt studioporträtt. Men det är ganska tråkigt.
  • Jag försöker få in en bakgrund som naturligtvis inte ska stjäla uppmärksamhet, men som är lite rolig och som går ton i ton med resten av cv:t.
  • En liten, liten gest kan också tillföra väldigt mycket och ge energi till bilden. Eller bara att vrida på kroppen eller huvudet en aning. Det särskiljer dig från de flesta.
En bild jag blev väldigt nöjd med var när jag, av en slump, lyckades fånga min kund när han skulle flytta ner sina glasögon, från hjässan till näsan. Självklart drar en sådan bild uppmärksamhet till sig. Här kan du se den bilden, som jag tog till Pärs konsultprofil för företaget AddOffice IT-Solutions.












Dessutom ser han väldigt trevlig och energisk ut!











Här är en annan variant som jag gillar. Den är tagen utanför Stadium i Kista centrum. Utanför entren har de en yta av matt metall som vi plåtade emot. Precis innanför sitter ett orange upplyst glas. De är de som ger effekten i högerkanten.

Behöver du själv hjälp att ta ett bra foto?
Fotografering för cv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar