onsdag 18 februari 2009

Mässutställare får underkänt i personlig marknadsföring – undvik fallgroparna


Rapport från ICT-mässan i Kista

Jag trodde utställare på IT-mässor nuförtiden var slipade i hur man bör agera på en mässa. Jag är själv ingen expert på hur man ska agera just på mässor. Men som besökare och expert på personlig marknadsföring kan jag inte undgå att slås av vissa uppenbara brister.


Vänd inte ryggen åt besökarna.

Ska jag behöva be om ett visitkort?

100 % (jo faktiskt) av de utställare jag pratade med fick jag själv be om att få ett visitkort av. Vad är frågan? Har ni tryckt för dyra och fina visitkort för att ge bort dem? Det här måste väl ändå vara lektion 1A i mässkunskapsskolan?

Oengagemang och ointresse
Jag har själv stått på mässor, så jag vet. Det är jobbigt! Man blir trött av att stå en hel dag på ett hårt golv och prata med massa människor. Men klarar man det inte är man kanske inte rätt man eller kvinna att stå på mässan. Eller så har ni för lite folk på plats för att kunna byta av varandra. Jag slogs av mångas utställares trötta blickar, oengagemang och ointresse för mig som besökare. Upp med leendet och öva hellre in att avsluta samtalet på ett trevligt sätt om det inte är just mig du vill prata med

Säljarmuren skrämmer
Den här är verkligen en klassiker. Dock måste jag säga att jag gillar engagemanget. Det tar sig bara lite skrämmande former. Men själv blir jag rädd när tre, fyra kostymklädda killar har format en mur ut mot mässgången och skannar av folkhavet med eld i blicken. Hjälp tänker jag och flyr åt ett annat håll!

Behandla inte folk olika
Jag kanske inte står i begrepp att beställa ett IT-system av dig för miljontals kronor. Men du gör ett stort misstag om du behandlar mig mindre respektfullt för det. För i mitt nätverk finns flera hundra människor i alla upptänkliga branscher. Och skulle jag få en fråga om jag känner till något bra IT-företag är det de som lyckats skapa en bra relation till mig som ligger först i pipen att bli rekommenderade – oavsett om vi bara träffats fem minuter på en mässa. Det räcker för att ge mig ett bra personligt intryck.


Jag vill inte svartmåla men helt klart finns stor förbättringspotential när det gäller att få mer ut av sina mässaktiviteter för företag i IT-branschen. Det här är ingen lek. Alla punkter jag tagit upp är direkta hot mot era möjligheter att sälja.

Men självklart möttes jag också av många trevliga och engagerade människor som bjöd på sig själva och sin tid. Jag vill ge er en speciell eloge. För det gick nästan att känna att konjunkturläget skapat en stress i att träffa så många som möjligt på så kort tid. Det tror jag kan vara en bidragande orsaker till alla misstag jag rapporterat om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar