fredag 13 februari 2009

Hur man får jobb utan utbildning eller erfarenhet?

Kan man det? Visst går det. Jag tänkte i alla fall berätta om ett roligt exempel som illustrerar detta. Följande utdrag är hämtad ur min artikel Utbildning är överskattat. Eftersom jag pratade med Jonas i vecka ska jag också komplettera berättelsen.

Ett roligt exempel på hur man får jobb utan utbildning kommer från min kompis Jonas. Han är världsmästare på att söka jobb – och få dem. När han senast var intresserad av ett nytt jobb ringde han upp VD:n på ett företag i telekombranschen. Han hade fått ett tips från en kompis om att det var ett bra företag.

Han presenterar sig och berättar att han väldigt gärna vill jobba hos dem. Ganska befogat frågar VD:n??"Har du jobbat i den här branschen?"
Jonas svarar ärligt.
"Nej."
"Men har du någon utbildning inom el- och tele?"
"Nej."

Jonas kom inte in på el-teleprogrammet på gymnasiet, eftersom han inte hade tillräckligt bra färgseende. (Det anses nämligen viktigt när man ska koppla ihop sladdar av skiftande kulör.)
På något sätt lyckas han dock få till ett personligt möte med VD:n.

Efter intervjun är Jonas lite fundersam. Han ringer till sina föräldrar.
"Jag tror jag fick jobbet."
"Tror?"
Med tanke på förutsättningarna var han naturligtvis tveksam.
"Ja, jag har bilnycklar till en firmabil och en påse arbetskläder med mig."

Vad vet jag? En trevlig kille är han. Det kan jag skriva under på. Kanske tyckte hans blivande chef också att han visade stort engagemang, var optimistisk och ärligt intresserad av jobbet. Han jobbar fortfarande kvar, många år senare.

Jag ringde upp Jonas i veckan. Han berättade då att han var på kurs för att certifiera sig. Så efter 4 år som anställd fick han till slut den utbildning han borde haft innan han sökte jobbet :-) Så kan det också gå till!

Kommentera gärna om du själv har bra tips eller erfarenhet av att få jobb utan meriter.

4 kommentarer:

  1. Ringde VDn för SAAB och är numera testpilot för uppdaterade datorsystem i JAS Gripen-planen. Helt utan utbildning eller erfarenhet! Jag kom inte in på Tekniska linjen eftersom jag förlorade mina tummar i Vietnamkriget så jag var ganska osäker på om jag skulle få jobbet. Men efter intervjun med VDn så stod jag där med en USB packad med topphemlig information om de nya datorsystemen! Hemläxa lixom! Jag fick ingen bil, men dom ordnade en lägenhet precis intillvid flygplatsen i Linköping!

    SvaraRadera
  2. Erik S Vensson6 juni 2012 kl. 05:31

    Skickade ett mail till Sir Alan Sugar och nu är jag VD på en av dom största bankerna i Europa. Helt utan någon utbildning inom ekonomi, fantastiskt va.

















    joke

    SvaraRadera
    Svar
    1. wow! Lär mig, hur ska jag nå mitt mål?

      Radera
  3. Jag skickade ett mail till Barack Obama och nu är jag hans personliga rådgivare, helt utan utbildning, otroligt va?

    SvaraRadera