fredag 27 februari 2009

IT-företag: Våga visa era konsulter!

Jag har precis avnjutit en lunch tillsammans med ett gäng som går under namnet Stockholm Social Media Lunch Club. Ni hittar klubben på Facebook.

Här fanns en skön blandning människor med ett gemensamt intresse: Sociala medier.

Jag är själv väldigt tacksam för alla bra tips om intressanta case jag fick. Själv strävar jag nämligen efter att hjälpa IT-konsultbolag bli mer personliga i sin marknadsföring. Det kräver att man vågar vara öppna och visa sina konsulter och vilken kompetens de har.

Jag har själv jobbat tio år som IT-konsult, så jag vet hur det ser ut, och vilka rädslor som finns. Bland annat att konkurrenterna ska sno konsulterna om de kan se dem. Om de är så lättlockade kan jag säga att det finns andra större problem på företaget.

Men, i den här samlingen var alla jag hann prata med rörande överens om att det finns mycket att vinna på att vara öppen och personlig: För de som vågar. Vågar vara först. Vågar vara annorlunda. Vågar sticka ut. Vågar skapa istället för att följa trender – och framförallt – litar på att personalen jobbar på företaget för att de vill det.

I min jakt på de som vågar går jag igenom en hel del webbplatser. Och jag är ganska förvånad – eller rättare sagt chockad. Mängder av IT-företag som lever på att sälja sina tjänster har endast en info@företaget.se-adress och ett växelnummer som kontaktväg. Var är människorna? Sällan hittar jag en enda bild på en människa på sajten. Och gör jag det är det ofta i form av ett amerikanskt reklamfoto. Det sticker ut som en doughnut bland kanelbullarna i mina ögon.

Hur opersonligt är inte det? För att inte säga overkligt. Brukar du själv ens bemöda dig om att skriva till en info-adress? Hur ofta får du över huvud taget svar?

Jag lovar att följa upp alla intressanta case jag fick på där öppenhet och personlighet har lett till framgång och skriva om dem här. Och ge mig gärna tips på fler spännande case!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar