onsdag 29 april 2009

Läsarfråga: Varför är du arbetslös?

Hej Pelle
Du har ju följt min väg mot "drömjobbet". Det här gäller en fråga ni på CV-Skolan har i frågeformuläret för intervjufrågor.

Jag hamnade på arbetsmarknaden som journalist mitt i lågkonjunkturen, sedan examen har jag gjort lite spridda saker (kurser, småjobb, frilansknäck) men ärligt talat varit mestadels arbetslös. Men vad säger jag till herr redaktör när han frågar:

- Jaha och vad gör du just nu då? Arbetslös, varför då?

Vore till stor hjälp med ett par kloka ord gällande denna enda fråga jag har. Just den här frågan känns jätteobekväm att svara på.

K


Hej K
Tack för ditt brev!

För det första skulle jag säga att krisen underlättar svaret på just den frågan. Det är så himla många som är arbetslösa och jagar jobb att det måste vara tämligen naturligt att vara utan ett just nu. Så du kanske inte ens får frågan.

Men, det gäller ju att vara förberedd. Så här kommer några av mina förslag på svar. Och det är ju egentligen två frågor. Vad gör du nu? och Varför är du arbetslös?

När det gäller den första vet jag att du varit idog som få. Så den tror jag du kan besvara lätt.

Vad gör du nu?
"Jag har lagt ned all min tid på att söka arbete."

"Jag har satsat stenhårt på jobbsökningen. Tidsmässigt har det varit som ett heltidsjobb – minst."

"Jag har satsat på att utbilda mig ytterligare genom att gå en kurs i …."

Varför är du arbetslös?
Tre strategier för att besvara den knepiga frågan

1. Sälla dig till skaran
"Det var lite dålig tajmning, men jag blev klar med min utbildning precis i värsta lågkonjunkturen."

Säg det gärna med ett litet leende på läpparna för att förstärka att du själv inte kunnat påverka detta. Och det är ju fullkomligt sant.

2. Avled
"Jag har egentligen inte känt mig som arbetslös eftersom jag haft en hel del frilansknäck samt kompletterat med kurser."

Hur definierar man egentligen arbetslös? Vem avgör det?

3. Visa ambition
"Jag har medvetet valt att frilansa samtidigt som jag ytterligare fyllt på min kunskap genom kurser – för att vara ännu bättre rustad i detta läge."

Viktigt tycker jag är att visa att man gör medvetna val och inte är ett offer för omständigheter. Det sista svaret lät kanske lite väl formellt och högtravande, men jag tror du förstår tanken.

Vilka andra förslag på hur man besvarar denna fråga kan ni komma på? Kommentera på bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar