I nr 14 av nyhetsbrevet Den personlige marknadsföraren har jag utlyst en tävling i att presentera vad du gör på bäst och mest slagkraftiga sätt.
Att göra en hisspresentation handlar om att snabbt och intresseväckande berätta vad du gör för någon annan. Vill du vara med att tävla?
- Läs först artikeln Att berätta vad du gör.
- Formulera sedan din egen hisspresentation
- Lägg in den som en kommentar till detta blogginlägg.
Jag själv är enväldig domare och mina bedömningskriterier är följande:
1. Nytta: Jag vill få en känsla för nyttan du skapar.
2. Nyfikenhet: Jag vill bli nyfiken på vad du gör.
3. Språk: Jag vill se en slagkraftig formulering som passar både för tal och skrift.
4. Ihågkomst: Jag vill känna att jag inte kommer att glömma vad du gör
Pris
Förutom den ärofyllda titeln "Svensk mästare i hisspresentation" erhåller vinnaren ett ex av Max Söderpalms suveräna försäljningsbok: "30 sätt att göra affär". 1:an till 3:an får också ett fint diplom att stoltsera med. Tävlingen pågår i två veckor.
Jag kommer också att ge coachning i form av kort återkoppling till de bidrag som kommer in. På så sätt har du chans att ytterligare vässa din presentation.
Tävlingen pågår i två veckor och vinnarna utannonseras i Den personlige marknadsföraren.
Varmt välkommen med ditt bidrag!
Förstärkning på domarsidan Uppdatering 2009-04-17
Jag har glädjen att meddela att Ibbe Gnem från Alla Kan Mingla, mannen bakom metoden du kan läsa om under punkt 1 ovan, förstärker på domarsidan.
Jag förklarar hur du via rymden skickar information från ingenstans och hem.
SvaraRaderakolijox1000@hotmail.com
Oj oj oj. Intressant inledning på tävlingen! Den här presentationen gör mig till ett levande frågetecken. Och det är självklart i positiv bemärkelse. Jag fattar ingenting och vill självklart veta mer.
SvaraRaderaMen det är mycket pga min personliga nyfikenhet. Varför behöver någon skicka information från ingenstans och hem? Kanske kan du fila lite mer på själva formuleringen. Finns det ett litet enklare sätt att säga det på?
Men det här är ingen exakt vetenskap. Så jag tycker du ska ut och prova din presentation och ta emot respons. Lycka till!
Du vill jobba mer med det du är bra på.
SvaraRaderaJag hjälper dig komma dit.
Jag är och gör andra till godsägare.
SvaraRaderajessica punkt lindberg snabel-a godsagare punkt se
Här kommer ett försök till 15 sekunders presentation
SvaraRaderaVi erbjuder expertkompetens inom kommunikation och utbildning.
Vår specialistkompetens är E-learning och interaktiv information.
Vi hjälper företag och organisationer att långsiktigt och kostnadseffektivt få fler nöjda kunder och medarbetare.
Alla medarbetare på Invinn älskar utmaningen att förmedla krånglig information på ett enkelt och funktionellt sätt. Som er partner kommer vi tillsammans bli vinnare inom kommunikation och utbildning.
En bra anpassad utbildning ska höja ett företags konkurrenskraft, kapa kostnader och öka lönsamhet.
Vår kompetens och metodik gör oss så säkra att vi lovar effektgaranti på alla våra utbildningar.
Låter detta intressant så slå oss en signal.
Erik: Jag tycker formuleringarna fungerar bra! Det är absolut inte förbjudet att använda mer än en mening, bara man behåller flytet. Men jag skulle ändå föreslå:
SvaraRadera"Jag hjälper dig att jobba mer med det du är bra på."
Du kan då lätt byta ut dig, mot folk, människor, kunder eller liknande om du känner för. Du behöver då inte heller förutsätta att den du pratar med vill jobba med med det han/hon är bra på. (Även om det är mycket troligt att de flesta vill det.)
Anonym: Inte mycket att säga här. Bra jobbat! En variant är att ta bort att du själv är godsägare. Men samtidigt förestår man då att du vet vad du sysslar med.
SvaraRaderaMikael: Jag kommer att ge dig en chans till. För nu beskriver du dels vad ditt företag och inte vad du gör. Sen är det lite väl mycket hur i texten. Jag skulle råda dig att jobba vidare med stycket:
SvaraRadera"Vi hjälper företag och organisationer att långsiktigt och kostnadseffektivt få fler nöjda kunder och medarbetare."
Fast kostnadseffektivt känns lite uttjatat.
Men för övrigt gillar jag verkligen denna fras: "Alla medarbetare på Invinn älskar utmaningen att förmedla krånglig information på ett enkelt och funktionellt sätt"
Härligt att visa passion genom att använda ordet älskar. Den frasen hoppas jag att ni använder i er marknadsföring.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaJag säljer marknadens coolaste vattenvärmare till pooler och badtunnor.
SvaraRaderaKall på utsidan, men med en riktigt hot insida.
Den värmer en normalpool med en grad 1 i timmen och en badtunna med 15 grader i timmen.
En investering som kommer att glädja Dej, Dina barn och barnbarn.
olle.atling@bktv.nu
"Jag hjälper styrelser, ledningsgrupper och egna företagare att navigera rätt på de stormiga haven i affärsvärlden."
SvaraRaderaMitt namn är Nina Hägert, söker anställning där jag får jobba med styrnings- och ledningsfrågor.
Eget företag: BUNA Business Navigation (vilande)
Egen hemsida: www.buna.se
Mailadress: nina.hagert@buna.se
Tack Pelle. Jag valde medvetet att ändra den formuleringen du föreslog. Denn uppbyggnaden är rätt standard, medan
SvaraRaderaDu vill ... förhoppningsvis sätter fokus på motparten.
/Erik
Olle: Bra användning av ordet cool! Kul formulerat! Det ordet var ju populärt när jag var liten. Men det är också ett av min 4-årige sons mest frekventa ord, så det bör ju vara riktigt inne igen.
SvaraRaderaNina: Bra! Det väcker min nyfikenhet. Ett förslag är att du bara använder ett av orden styrelsegrupper, ledningsgrupper eller egna företagare beroende på om du vet vem du pratar med. Då blir det mer målgruppsanpassat och ännu mer snärtigt.
Jag gillar också kopplingen till ditt företagsnamn. Jag känner en Business nanny. Vad blir du då? En Business captain? :-)
Erik: Bra tanke. Du kan ju också köra på "om du vill... så kan jag..."
"coolaste vattenvärmare" - den var bra!
SvaraRaderaHär kommer min:
"Jag hjälper företag att skriva de där små annonserna du ser till höger när du söker på Google."
Sylvia Katarina: Du beskriver kort och bra vad du gör! Ett förslag är att gå ännu mer på kärnan och säga att du hjälper företag att synas på Google. Men å andra sidan blir det lite mer slätstruket och kan lättare blandas ihop med sökmotoroptimering.
SvaraRaderaUttrycket "de där små annonserna" gillar jag. Känns personligt och som en naturlig muntlig fras.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaBusiness Captain! Vad härligt! Så klart att det är det jag är! Tack för den idén! Mvh, Nina
SvaraRaderaHej Pelle, du vet ju lite om vad jag siktar på framöver. Får se om ni andra kan gissa... :-)
SvaraRadera(Näe, inte klicka på länken nedan...)
- Vad gör du?
"Jag jobbar med kvalitet...humankvalitet!"
_________________________________
Kenneth.Ahlberg11 [at] gmail.com
www.linkedin.com/in/kahlberg
Jag hjälper ledningen att sova gott om natten samtidigt som de anställda får en lättare vardag!
SvaraRaderafrederik.sahlin@nexussafe.com
Jag hjälper människor att bli framgångsrika och hitta sin inre styrka.
SvaraRaderabirgitta@inrestyrka.se
Kenneth: Jag gillar dramaturgin i ditt upplägg. Fram till pausen känns den inte så spännande, men sen fyller du i med ett begrepp som får en att vakna till. Just eftersom man kan tolka humankvalitet på många sätt tror jag följdfrågorna kommer att kommma som ett brev på posten. Bra!
SvaraRaderaFredrik: Själv gillar jag det supersnärtiga så jag skulle nästa råda dig att fokusera på ledningen och klippa bisatsen. Du har verkligen lyckats komma ned till kärnan i ditt arbete. Bra gjort! Jag associerar lite till någon gammal reklam som jag tror hade med banklån eller något liknande att göra. Men jag förstår att det inte är det du gör. Ville bara berätta det, men det är bara ut och testa och se vad du får för respons!
Birgitta: Det här med inre styrka känns lite som din nisch och blir lite mer unikt och specifik än att bli framgångsrik. I och för sig finns det kanske inget självändamål i att hitta sin inre styrka och att att skapa framgång ligger närmare kärnan i din verksamhet. Men det gäller ju att sticka ut och bli ihågkommen i sin presentation också. Så jag röstar på att du fokuserar på Inre styrka.
SvaraRaderaOm er hemsida vore en anställd hur skulle den tjäna sin lön?
SvaraRaderaVi ser till att våra kunders hemsidor blir minst lika lönsamma som deras personal.
Jag hjälper företag att hitta hem på internet.
SvaraRaderaJag driver din försäljning, ökar ditt varumärkes kännedom och bygger dina kunders lojalitet.
SvaraRaderaanders at bromee punkt se
Jag hjälper folk att få den livsstil dom vill ha.
SvaraRaderabarbro@teamforever.se
Jag jobbar med människors hälsa och förmögenhet, vilket intresserar dig mest?
SvaraRaderabarbro@teamforever.se
23Gears: Det där var en ganska knepig fråga du inleder med. Känns som att det är svårt att svara spontant på den. Men jag tror att man kommer in på rätt spår i och med din andra rad. Så mitt tips är att först säga den raden. Och sedan fylla på med frågan.
SvaraRaderaMicke: Enkelt och rakt. Jag undrar verkligen vad det är du egentligen gör. Associerar till hem-knappen i webbläsaren.
Anders: Känns som att du har en bit kvar ner till kärnan. Fundera vidare lite när det gäller formuleringarna. Driver försäljning. Gör du jobbet åt din kund? Bygger lojalitet? Samma resonemang.
Barbro: Du har ju lämnat två varianter. Min favorit är den andra. Svårt att inte vara intresserad av minst en av dessa. Kanon!
Jag analyserar företag och hjälper dem sedan nå framgång!
SvaraRaderaJa, du vet, jag körde taxi när jag blev presenterad för ett företag som heter Forever. Jag började dricka deras Aloe Vera Gel och nu mår jag så sanslöst bra. Det har också inneburit att jag numera jobbar som oberoende åter-försäljare av Forevers produkter och idag veta jag att det kommer att ge mig och min familj en livsstil som andra bara drömmer om. Du då?
SvaraRaderaIdé- & konceptutvecklare som gör frottage av gatubrunnslock för att revolutionera Den Internationella Samtidskonsten (DIS).
SvaraRaderaAnonym: Du har missat kontaktuppgifterna och hamnar därmed utanför tävlingen.
SvaraRaderaIwan: Humor är aldrig fel! Men att dricka gel låter inget vidare :-)
Staffan: Är det ett eller två yrken?
Jag hjälper ditt företag att få stopp på allt - utom utveckling och framgång...
SvaraRaderatherese.johnzon@dellner-brakes.com
Therese: Ha ha! Den var verkligen kul. Jag satta verkligen andan i halsen. Tills jag insåg vad det är du faktiskt säljer.
SvaraRadera"Söker du inre frid, frihet att göra det du vill och passion för det du gör?
SvaraRadera- Jag hjälper dig att bli Fri och Stark."
Välkommen till Firma Fri och Stark om du vill utveckla dig själv eller ditt företag.
www.friochstark.se
eva.swede@friochstark.se
Pelle: Faktum är att jag har använt den under ett par år, och den fungerar klockrent.
SvaraRaderaIndustriella bromsar är annars inte speciellt sexigt. Men när man får berätta vilka applikationer de används till, då börjar folk tänka till och inser att bromsar finns överallt...
Mvh,
Therese
Jag förser allmänheten med nyheter och påverkar vad folk kommer tro, tycka, tänka och prata om varje dag.
SvaraRaderaJoakim Björkman
b.joakim@yahoo.se
Jag förtydligar och förenklar svåra budskap och kallar mig därför informationsdesigner.
SvaraRaderaJag hjälper människor bli, och förbli nikotinfria.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaJag hjälper människor bli fria från suget efter nikotin. ewalotta@comhem.se
SvaraRaderaEva Swede: Jag hakar upp mig lite på första meningen. Den andra är ju klockren. Prova att köra på bara den tycker jag.
SvaraRaderaJoakim: Enkelt och koncist. Men återigen. Jag tycker det skulle locka till ännu större nyfikenhet om du bara använder andra ledet i din presentation.
Lillemor: Du har fått med din titel i presentationen vilket jag tror att du har ett syfte. Bra att du la den sist!
Ewa-Lotta: Jag tycker antingen du ska strycka förbli. Eller lägga in det i en konstruktion med tankestreck sist i meningen.
Nu slutar SM-i hisspresentation! Fortsätt gärna lämna in era bidrag, men det blir i så fall utom tävlan.
SvaraRaderaJag vill tacka alla som varit med! Jag och Ibbe ska nu granska bidragen och utse vinnaren.
Svenska mästare i hisspresentation 2009 kommer att utlysas i Den personlige marknadsföraren nr 16:
http://www.cvskolan.se/index.php?option=com_content&view=article&id=76&Itemid=90
Pelle
Jag ger dig rätt i rätten
SvaraRadera/Andreas, andreas_@telia.com
Jag ger dig tid över till annat så du kan känna att du lägger din tid på det du tycker är viktigt!
SvaraRaderaSnälla Elinor, ge mig lite tid!
SvaraRaderaJag målar vackra fantasifulla färger och former som talar om varför människor skall leva naturvänligt.
SvaraRaderakengblom@yahoo.com
Kul tävling! Är det några fler planerade?
SvaraRaderaKan rekommendera en film om hur man gör en bra hisspresentation
Jag silar fram guldkorn i din silvergruva efter jakten på diamanten som kommer att förändra ditt liv. / Gabrielle
SvaraRaderagabrielle.ettehag@gmail.com