onsdag 1 april 2009

Kan man lita på en kille i skinnbyxor?


En av mina kunder sa en gång: "Tänk vilket förtroende jag har för dig! Jag ger ut mina lösenord till en kille i skinnbrallor." Här finns flera intressanta aspekter av personlig marknadsföring.

Jag brukar ju hävda att relationer skapar affärer och man skapar relationer genom att vara personlig. Det är sant. Men det är såklart en förenkling. Förtroende finns alltid i botten, som en länk mellan det personliga och relationen. Utan förtroende ingen affär.

Kostym eller skinnbyxor?
Många tycker att en kostym inger förtroende. Själv tycker jag nästan tvärtom. Vem som helst kan sätta på sig en kostym, men har man skinnbrallor på sig får man jobba för sitt förtroende. Med en utstickande klädstil får man förvisso kämpa i uppförsbacke, men det finns en långsiktig vinst. Att sticka ut är ju ofta det man eftersträvar i sin personliga marknadsföring.

Anledningen till att mina skinnbyxor , efter en tids uppehåll, åkte på var ursprungligen ett praktiskt skäl. När jag var föräldraledig var det himla smart med byxor som gick att torka av. Och mina barn är fortfarande för små för att jag vågar närma mig dem iklädd kostym. Det finns roligare saker att spendera pengar på än kemtvätt!

De flesta experter inom området personligt varumärke hävdar att det gäller att vara konsekvent. Thomas Gad pratar i sin bok "Managing Brand Me" om vikten att endast visa upp en sida, oavsett om det är jobb eller fritid. Han lever själv som han lär och dessutom mycket framgångsrik. Så skinnbrallorna stannar på för min del!

8 kommentarer:

  1. Nu funkar jag nästan alltid bakvänt, men för mig är bilden av dig iförd skinnbrallor ett plus på förtroendesidan, inte ett minus. Uppsträckt i kostym hade bilden gett dig ett helt gäng minustecken. För mig handlar kostym inte om förtroende, utan helt andra signaler - som mer genererar distans än personlighet.

    Men det är jag det.

    SvaraRadera
  2. Hej Pelle
    En del av att vinna förtroende hos andra är ju att vara konsekvent i sitt handlande. Folk kan lita på dig och vet vad du levererar. Är du skinnbrallekillen så är du och för dig kan det stärka ditt varumärke snarare än kostymen. Lycka till!
    Många hälsningar
    Marianne (www.personligavarumarken.com)

    SvaraRadera
  3. Hej Pelle!

    Jätteintressant inlägg, kläder är ju verkligen mer än ett uttrycksmedel för sin modestil.

    Från ett retoriskt perspektiv håller jag dock inte helt och hållet med om det du skriver. Jag anser att allt är kontextberoende. Det vill säga, har man ett viktigt verbalt budskap som man vill förmedla till sin samtalspartner som man inte känner så bra, är det rent av farligt att ha utstickande kläder på sig i det sammanhanget. Då är ditt främsta syfte att bli lyssnad till och det blir man inte när man har på sig kläder som sticker ut och som själ uppmärksamheten från det man säger. Resultatet blir då att den tänkta lyssnaren inte lyssnar alls, utan iakttar de utstickande kläder som man har på sig. Därför anser jag att man ska klä sig rätt för det specifika sammanhanget man befinner sig i. Ska du ha möte i en MC-klubb, kommer inte skinnbyxorna sticka ut och stjäla uppmärksamheten från det du säger. Liksom om du bär kostym bland andra kostymnissar. Men allt beror ju naturligtvis på sammanhanget och ditt eget syfte!

    Soliga vårhälsningar
    /Martina

    SvaraRadera
  4. (Nån timme efter min kommentar ovan, mötte jag en man i trappan på jobbet. Han var iförd kostym och ca 2 liter eau de cologn - säkert nån dyr sort, men vad hjälper det när hela han är marinerad i det...?

    Inte heller särskilt förtroendeingivande...! *s*

    SvaraRadera
  5. Just det här med att vara konsekvent tycker jag är bland det svåraste Marianne. Jag kan se nyttan i det, men dessvärre tycker jag personligen det är tråkigt. Jag gillar ju att skapa nytt och hitta på och då har man alltid något nytt sätt man vill göra saker och ting på.

    Martina, jag ska hålla en föreläsning om att Skapa din egen personliga marknadsföringsprofil på måndag. Vad tycker du jag ska ha på mig? Kostymen eller skinnbrallorna?

    SvaraRadera
  6. Pelle, som sagt så det beror lite på sammanhanget, ditt syfte och publiken. Eftersom du ska hålla en föreläsning i personlig marknadsföringsprofil antar jag att föreläsningens budskap är just att vara personlig. Testa att klä dig i motsats till vad du tror publiken kommer att ha på sig! Om ditt syfte är att sticka ut - go for it! Om du vill få publiken att verkligen lyssna på dina ord - klä dig istället neutralt för sammanhanget. Hör av dig sen och berätta hur du gjorde!!!

    Lycka till!
    /Martina

    SvaraRadera
  7. Hej
    Nu har jag hållt föreläsningen och det blev: Skinnbyxor!

    Det var i ett mindre sammanhang och där anser jag också att man har lättare att skapa förtroende och övervinna eventuella störningsmoment man ställ till med.

    Men jag tyckte också att det kändes bra att jag var väldigt konsekvent. Jag hade i stort sett samma kläder som på bilden i detta inlägg, vilken också kom med på en del ställen i presentationen.

    Det här är också något jag pratar om. Vikten av att bli ihågkommen.

    Det gick i alla fall bra och det var ett uppskattat seminarium. Kommer att köra det flera gånger så det finns även chans att finslipa.

    SvaraRadera
  8. Det glädjer mig att föreläsningen blev så bra och att du känner dig nöjd! Lycka till med businessen och de fortsatta föreläsningarna. Vill du bolla lite presentationsteknikidéer eller annat smått och gott som rör retorik, hör gärna av dig till mig! :)

    Glad Påsk önskar
    /Martina

    SvaraRadera