fredag 2 oktober 2009

Personlig marknadsföring på den sociala marknadsplatsen

Ibland faller pusselbitar på plats. Klonk säger det i skallen. Det gjorde det i morse när jag i kylan gick genom skogen med ungarna till dagis.

Då plötsligt fattade jag min egen innebörd av det som diskuterade på Stefan Engeseths boksläpp i går. Diskussionen handlade om boken "The fall och PR & the rise of advertising" som för övrigt finns att ladda ned på Stefans webb. www.detectivemarketing.com

Två expertpaneler med folk från både reklam- och PR-branschen fanns på plats för att grilla Stefan. Samtalet kom att handla mycket om sociala medier. Några pratade om sociala medier som en marknadsplats där människor träffas och umgås. Det är alltså inte en marknadsföringskanal, även om många företag försöker använda det så. Jag köper liknelsen.

Och det finns gott om patetiska försök där man försökt applicera vanlig gammal företagsmarknadsföring i denna "inte-kanal".

Men därmed inte sagt att det inte går att utöva marknadsföring på denna marknadsplats. Men det är personlig marknadsföring som slår sig fram. Likt personen som är duktig på att lyssna, konversera och berätta sin historia i en krogmiljö, medvetet eller omedvetet, marknadsför sig själv, lyckas de som jobbar på samma sätt i de sociala medierna bäst.

Men det behöver inte betyda att den här marknadsplatsen endast är för privatpersoner och enmansföretagare. Och det var alltså här talgdanken föll ner för mig. Om vi sätter personen främst fungerar det. Personen kan sedan komma från ett företag, men det är sekundärt.

Jag brukar göra följande jämförelse mellan ett personligt varumärke och ett företags.

Jag AB - personligt
Här funkar det att slå sig fram på marknadsplatsen.

Vi AB - opersonligt
Ett traditionellt företag som marknadsför sig på traditionellt vis. Man går fram som en bulldozer med loggan skriven i fet stil över hela schaktbladet. Ingen ser vem som kör.

(Jag + Jag + Jag) AB - personligt
Egentligen samma företag som Vi AB. Men man marknadsför sig annorlunda. Istället jobbar man med personliga representanter. Man kommunicerar i termer av "jag", för det är alltid enskilda personer som gör saker. Även om man gör saker tillsammans. Här har vi inte ett massivt schaktblad utan istället en spjutspets som mycket bättre skapar en känsla hos mottagaren. (Sprid ut och tryck samtliga handens fingrar mot din mage. hur känns det. Tryck in ett finger i magen. Vilket kändes mest? Schaktbladet eller spjuspetsen?)

(Jag + Jag AB + Jag) AB - personligt
En del representanter kommer att vara så duktiga på att hjälpa andra och visa sitt eget värde som experter att de kommer att utveckla mycket starka personliga varumärken inom företaget de är anställda på.

Här krävs mod från ledningen. De flesta chefer är livrädda för detta för att de tror att det är svårt att behålla allt för attraktiva medarbetare. Särskilt om de står i ramljuset och syns och hörs överallt.

Men det är en felriktad oro. Istället bör all energi läggas på att göra arbetsplatsen så attraktiv som möjligt.

Den gamla sanningen för relationer gäller även här. "Det starkaste sättet att binda någon till sig är att ge dem total frihet." En person som uppskattas för sin insats men är fri att gå när som helst kan bindas till företaget med något som är betydligt starkare än staket och barriärer. Nämligen: Motivation och vilja.

1 kommentar:

  1. Amen! Inte minst för det där om modiga ledare - har sett flera som noterar det där nu, att chefer är rädda för helt fel saker, när det gäller sociala medier, och missar tåget för att de stirrar åt fel håll. Jag har också varit inne på dessa tankar, men inte skrivit ner dem - roligt att höra att de finns och vädras lite här och var. Det är också ett bra tecken!

    SvaraRadera