torsdag 11 juni 2009

Läsarfråga: Hur förklarar man en kort anställning?

Jag fick nyligen en fråga av en kund som av naturliga skäl var tvungen att avsluta en anställning efter väldigt kort tid. Hur förklarar man det på ett bra sätt för nästa arbetsgivare?

Så här svarade jag:


Hej
Jag svarar nog som jag brukar. En ärlig förklaring är oftast det bästa, om du känner att du behöver förklara.

Jag skulle själv skriva något i stil med: "Jag tog chansen att ta ett spännande och attraktivt jobb. Jag trivdes bra på arbetet men lärde mig att veckopendlingen sliter för hårt på familjelivet."

Det visar att du är ärlig, insiktsfull och en som tar åt sig lärdomar. Jag tror också att det kan vara uppskattat med en person som vågar ta initiativ och inte finner sig i en dålig situation, utan löser problemet!


Vänliga hälsingar

Pelle

Har du själv upplevt en liknande situation? Hur gjorde du och vad blev resultatet? Kommentera gärna!

4 kommentarer:

  1. Jag hade en anställning som varade i endast 3 månader eftersom jag miste förtroende för företaget som anställde mig (deras affärsmodell verkade helt ohållbar) och samtidigt fick jag ett till erbjudande som gav mig mer ansvar. Sedan blev jag kvar i 5 år på det nya jobbet (under vilken tid det första företaget kursade!).

    Jag drar mig inte för att berätta om detta eftersom jag tycker att det styrker mitt omdöme och eventuellt ställer mig i ett bättre förhandlingsläge då jag visar att jag är beredd att satsa helhjärtat på ett företag som jag tror på.

    SvaraRadera
  2. Jag jobbade sex månader åt ett företag. Jobbet var under mina kvalifikationer och inte riktigt rätt, men jag valde att satsa på provanställningen ändå pga ekonomi. Företaget förstod nog ändå att jag var inte rätt person på rätt ställe och jag fick inte fortsatt anställning. (Rätt knäckande då, men i efterhand förstår jag hur de tänkte).

    På intervjun till nästa jobb fick jag frågan varför jag bara arbetat där i sex månader. Jag svarade att det var en parantes - och förklarade vad jobbet gick ut på. Eftersom intervjuaren hade sett min CV och visste vad jag kunde förstod han direkt och jag behövde inte förklara mer.

    Underskatta inte intervjuaren - var så ärlig som du kan vara utan att lämna ut föregående arbetsgivare.

    SvaraRadera
  3. Jag har arbetat i samma bransch i 20 år och inte varit en "hoppjerka" Mina 2 senaste uppdragsgivare, där jag varit i knappt ett år på varje ställe har visat sig direkt oseriösa både mot medarbetare och kunder. Jag bestämde mig för en månad sen att säga upp mitt senaste uppdrag utan att ha något nytt och konkret på gång. Kunderna och kollegor i branschen frågar så klart varför jag sagt upp mig. Mitt svar är att 4 av 5 säljare har sagt upp sig på kort tid och vi delar inte samma uppfattning om vad god kundvård är. Tyvärr äger de företaget så jag kan inte kicka dem utan valde att gå själv. Kunderna vet vad jag menar utan att jag behöver förklara och de ber mig lova att återkomma med det nya jag tänker ta upp.

    SvaraRadera
  4. Intressanta kommentarer! En parentes i arbetslivet ska jag lägga på minnet. Och att snabbt upptäcka att ett företag har osunda värderingar verkar också ha betraktats som en god egenskap i era fall.

    SvaraRadera