söndag 30 augusti 2009

Personligare webb

En av mina käpphästar är att personlighet säljer. Vill du veta varför? Jag resonerar så här.
  • Att vara personlig skapar förtroende
  • Förtroende skapar relationer
  • Relationer är en mycket bra grund för affärer
Som företagare är du säkert redan medveten om detta och utnyttjar det genom att nätverka, gå på kundbesök och hålla kontakt med dina gamla kunder.

Genom att nätverka skapar man kontakter och relation till många människor. En bra grogrund för affärer med andra ord. Men det finns dock rena fysiska begränsningar för hur många människor du kan nätverka med under en månad.

Men i digitala kanaler finns inga sådana begränsningar. Med webb och e-postmarknadsföring kan du nå ut till i stort sett obegränsat antal potentiella kunder.

Tyvärr verkar många företag tro att andra regler gäller i den digitala världen jämfört med den verkliga. Det är därför många jobbar så hårt och lägga ned så mycket pengar på att få trafik till sin webbplats. De har nämligen missat att relationer skapar affärer – även på webben.

Då spelar det ingen roll hur många tusen besökare som är inne på sidan. Skapar du inte relationer även på din webbplats och i din e-postmarknadsföring missas affärerna. Och då har man naturligtvis slängt pengarna i sjön.

Om nu personlighet säljer ställer jag mig undrande till varför det är så ont om personlighet på företags webbplatser? Var är människorna? Var är det personliga bemötandet?

Personlighet säljer och de snabbaste och enklaste tipsen jag kan ge är följande:
  • In med porträttfoton på webben (på de som verkligen jobbar på företaget!)
  • Skriv i jag-form
  • Låt de anställda berätta vad de gör och hur de hjälper era kunder.
  • Personlig är man genom att dela med sig av något som är just personligt (OBS, privat är något annat)
  • Gör en rejäl upprensning bland alla tomma floskler. Jag kräks nästan när jag läser ordet Ledande. Och visst är det konstigt att jag säkert kan rota fram 100 föreläsare som är "Sveriges mest anlitade". Borde väl bara finnas en? Och vad säger de fraserna egentligen?
När ni har gått igenom ovanstående punkter kan ni köra en vända till. Fast denna gång tar ni en kund och låter den träda fram på er webb och berätta vad ni hjälpt denne med.

Konsultation kring personlig marknadsföring av företag

4 kommentarer:

  1. Hej Pelle, det var intressant att läsa dina synpunkter om att personligfiera webbplatsen.
    Har du också reflekterat över vilka nackdelar som kan finnas med det?
    Sannolikt finns det ett antal faktorer som gör att företagen tvekar. Själv arbetar jag på ett företag som inte vill att företaget ska fokusera på personer utan på den tjänst som företaget erbjuder.
    Bosse

    SvaraRadera
  2. Som vanligt tycker du en massa, som du inte har några som helst belägg för. Det är roligt att det går bra för dig. Men hur går det för dem som anlitar dig som proffstyckare? Jag är nyfiken! Vad vet du om hur människor kommunicerar? Vad vet du om hur företagen, rekryterarna, privatpersonerna kommunicerar? Jag tycker att det är intressant och lite skrämmande att du med smart marknadsföring får människor att tro att du faktiskt vet en massa, när du egentligen bara sitter och uttalar dig efter eget tycke. Vem bryr sig egentligen om vad Pelle Mårtensson tycker? Jag skulle hellre vilja veta vad undersökningar visar att många människor tycker. Lite forskning kanske? Nä visst nä, du föraktar ju akademisk bildning och föredrar självlärda ...

    Anna, som tröttnat på oprofessionella tyckare

    SvaraRadera
  3. Hej Bo
    Det finns så klart för och nackdelar med allt. Men min erfarenhet säger att det mest handlar om rädsla att inte släppa fram sina anställda. En nackdel kan vara att företaget ofta själva vill bestämma hur projekt eller dylikt ska beläggas. Med mer direkt kontakt kommer kunderna själva att skaffa sina favoriter. Men detta kommer ändå att ske i det långa loppet ju fler på företaget som kunden lär känna. Konsultföretag brukar vara oroliga för att andra företag ska kunna kontakta konsulterna och ge dem mer attraktiva erbjudanden.

    SvaraRadera
  4. Hej Anna
    Nej, jag föraktar inte akademisk utbildning. Jag tycker bara att det finns fullgoda alternativ. Jag är ju själv vicilingengör :-) Däremot är jag inte forskare, så det är alldeles sant att jag inte ägnar mig åt forskning. Visst tycker jag kanske mycket. Men det mesta har sin grund. Jag startade detta företag för att jag själv hade framgång med ett annorlunda och kreativt företag. Sedan dess har jag pratat med många rekryterare, så jag vet en del om hur de resonerar.

    Men de är alla människor och tycker inte heller helt lika. Att välja ett annorlunda cv är en strategi. Det är inte en garanti. Det lyckas fantastiskt bra ibland. Och ibland inte. Precis som med ett vanligt cv.

    Men jag brinner för att låta kandidaterna förmedla mer av sin personlighet, och anledningen till att jag tycker är att jag gärna vill se en förändring av massa saker på arbetsmarknaden.

    SvaraRadera